Összefoglaló Újkígyós Város Önkormányzat 2014-2019. évi munkájáról
Újkígyós Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2019. szeptember 30-án tartotta a ciklust záró testületi ülését. Az ötéves munkával kapcsolatosan készült beszámolót a 9 képviselő-testületi tag egyhangú igen szavazattal elfogadta. Ennek összefoglaló változatát olvashatják most, a beszámoló teljes terjedelmében a www.ujkigyos.hu honlapon, illetve Újkígyós Város hivatalos facebook oldalán, valamint nyomtatott formában a Városi Könyvtárban és az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélterében olvasható.
Újkígyós Város Önkormányzata a jogszabályi és a központi kormányzati keretek által meghatározott feltételek között jövőbe mutató, ésszerű gazdálkodással, a racionalitás mentén igyekezett a település fejlődését biztosítani. A változó gazdasági környezet (pl. béremelkedések és az ebből adódó árnövekedések), a jelentősen változó jogszabályi környezet és a külső körülmények egymásra utaltságunkra hívta fel a figyelmet. Az volt a cél, hogy minél szélesebb körű összefogás valósuljon meg Újkígyóson a lehető legtöbb közös ügyben. Ebben partner volt a Képviselő-testület, a bizottságok, az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal minden dolgozója, az intézmények vezetői és dolgozói, a civil szervezetek, a helyi vállalkozások, a lakosság nagy része, olykor még külső segítők is. Az eredmények az összefogást igazolták, a Képviselő-testület határozatai 93%-ban egyhangú támogató szavazattal születtek meg. Ez mutatja, hogy a jól előkészített döntéshozatalban a Képviselő-testület egységesen lépett fel a fejlődés érdekében. Továbbra is egyértelmű, hogy az önkormányzat csak a lakóközösséggel egyetértésben, velük szoros együttműködésben sikeresen végezheti munkáját. Ezúton is köszönetünket fejezzük ki minden jó akaratú és segítőkész embernek!
A Képviselő-testület és a bizottságok munkája
A Képviselő-testület ebben az időszakban 122 testületi ülésen 106 rendeletet alkotott, illetve 814 határozatot hozott a különböző ügyekben. A határozatokat és a rendelet alkotásokat többnyire egyhangú szavazattal hozta meg, amely az összefogás mellett az előkészített anyagok jó minőségét is jelzi. Ezek a döntések mindenesetben azt célozták, hogy Újkígyós fejlődjön, az intézmények jó szolgáltatást nyújtsanak, ezáltal az itt élők azt érezhessék, jó itt élni kisvárosunkban. Az ideérkező vendégeink is ezt az érzésüket szokták megfogalmazni találkozásainkkor. A testületi ülések az évente elfogadott munkaterv alapján kerültek összehívásra havi gyakorisággal. A tervezett ülésekről a képviselők indokolatlanul nem hiányoztak, azonban a váratlan események miatt rendkívüli képviselő-testületi ülések összehívására is sor került.
A Képviselő-testület 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-tól |
6 |
49 |
5 |
91 |
2015 |
25 |
197 |
28 |
88 |
2016 |
29 |
222 |
31 |
85 |
2017 |
24 |
184 |
32 |
85 |
2018 |
22 |
164 |
34 |
83 |
2019.08.20-ig |
14 |
113 |
13 |
90 |
Összes |
120 |
929 |
143 |
86 |
HIÁNYZÁSOK
Képviselő-testületi tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Szebellédi Zoltán |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bozó József |
0 |
2 |
3 |
2 |
3 |
1 |
11 |
Botyánszki Pál |
0 |
4 |
0 |
4 |
4 |
2 |
14 |
Horváth-Gazsó Adrienn |
0 |
3 |
9 |
3 |
8 |
2 |
25 |
Nagy Balázs |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
3 |
Nagy Tiborné |
1 |
1 |
11 |
8 |
8 |
3 |
32 |
Oláh Timót |
2 |
13 |
4 |
5 |
3 |
4 |
31 |
Tömösi Károly |
0 |
3 |
2 |
4 |
5 |
0 |
14 |
Turovszki Krisztián |
2 |
1 |
2 |
4 |
3 |
1 |
13 |
A Képviselő-testület mellett 5 bizottság működött, ezekben történt a testületi ülések előkészítése, illetve hoztak saját hatáskörben döntéseket. A bizottsági munka számokban bemutatva 2019. augusztus 20-ig:
Ügyrendi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Határozatok száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-tól |
2 |
13 |
6 |
0 |
100 |
2015 |
10 |
44 |
21 |
9 |
70 |
2016 |
10 |
48 |
22 |
8 |
73 |
2017 |
10 |
53 |
22 |
8 |
73 |
2018 |
12 |
39 |
26 |
10 |
72 |
2019.08.20-ig |
5 |
20 |
12 |
3 |
80 |
Összes |
49 |
217 |
109 |
38 |
74 |
HIÁNYZÁSOK
Bizottsági tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Nagy Tiborné |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
Oláh Timót |
0 |
9 |
8 |
7 |
8 |
3 |
35 |
Turovszki Krisztián |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
Pénzügyi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Határozatok száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-tól |
2 |
19 |
6 |
0 |
100 |
2015 |
12 |
66 |
34 |
2 |
94 |
2016 |
12 |
77 |
32 |
4 |
88 |
2017 |
12 |
85 |
32 |
4 |
88 |
2018 |
10 |
65 |
28 |
2 |
93 |
2019.08.20-ig |
7 |
34 |
16 |
5 |
76 |
Összes |
55 |
346 |
148 |
17 |
90 |
HIÁNYZÁSOK
Bizottsági tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Tömösi Károly |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
2 |
Botyánszki Pál |
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
3 |
10 |
Horváth-Gazsó Adrienn |
0 |
1 |
2 |
0 |
1 |
1 |
5 |
Művelődési, Ifjúsági és Sport Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Határozatok száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-tól |
2 |
8 |
10 |
0 |
100 |
2015 |
11 |
42 |
42 |
13 |
76 |
2016 |
13 |
38 |
57 |
8 |
88 |
2017 |
13 |
46 |
55 |
10 |
84 |
2018 |
12 |
42 |
48 |
12 |
80 |
2019.08.20-ig |
6 |
18 |
28 |
2 |
93 |
Összes |
57 |
194 |
240 |
45 |
84 |
HIÁNYZÁSOK
Bizottsági tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Horváth-Gazsó Adrienn |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nagy Tiborné |
0 |
4 |
2 |
1 |
3 |
0 |
10 |
Turovszki Krisztián |
0 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
8 |
Ecker Zoltán |
0 |
6 |
4 |
6 |
4 |
1 |
21 |
Schríffert Béla |
0 |
1 |
0 |
1 |
4 |
0 |
6 |
Egészségügyi és Szociális Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Határozatok száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-től |
3 |
56 |
14 |
1 |
93 |
2015 |
30 |
372 |
131 |
19 |
87 |
2016 |
22 |
299 |
99 |
11 |
90 |
2017 |
26 |
300 |
120 |
10 |
92 |
2018 |
27 |
244 |
116 |
19 |
86 |
2019.08.20-ig |
15 |
131 |
57 |
18 |
76 |
Összes |
123 |
1402 |
537 |
78 |
87 |
HIÁNYZÁSOK
Bizottsági tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Turovszki Krisztián |
0 |
5 |
0 |
1 |
1 |
0 |
7 |
Tömösi Károly |
0 |
3 |
2 |
4 |
2 |
4 |
15 |
Nagy Balázs |
0 |
4 |
5 |
3 |
9 |
8 |
29 |
Sávolt János |
0 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Susán Éva |
1 |
6 |
2 |
0 |
5 |
4 |
18 |
Településfejlesztési és Gazdasági Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései
Év |
Ülések száma |
Határozatok száma |
Jelen volt (fő) |
Hiányzott (fő) |
%-os arány |
2014.10.20-tól |
3 |
13 |
12 |
3 |
80 |
2015 |
11 |
44 |
52 |
14 |
78 |
2016 |
12 |
58 |
54 |
18 |
75 |
2017 |
13 |
51 |
57 |
21 |
73 |
2018 |
10 |
40 |
46 |
14 |
76 |
2019.08.20. |
4 |
23 |
19 |
5 |
79 |
Összes |
53 |
229 |
240 |
75 |
91 |
HIÁNYZÁSOK
Bizottsági tag |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Összesen |
Nagy Balázs |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Botyánszki Pál |
0 |
1 |
1 |
3 |
1 |
1 |
7 |
Nagy Tiborné |
0 |
1 |
3 |
3 |
2 |
0 |
9 |
Oláh Timót |
2 |
7 |
7 |
5 |
4 |
1 |
26 |
Erdei Róbert |
1 |
4 |
1 |
4 |
1 |
2 |
13 |
Szűcs Lajos |
0 |
1 |
6 |
6 |
6 |
1 |
20 |
Az Önkormányzat, mint foglalkoztató
Fontos cél volt, hogy az önkormányzati munkahelyeket, munkaköröket megtartsuk, sőt még új munkahelyeket is hoztunk létre, ezzel segítve Újkígyós foglalkoztatási helyzetét.
Az önkormányzatnál foglalkoztatottak számát a következő táblázat mutatja:
Intézmények, gazdasági egységek megnevezése (közfoglalkoztatottak nélkül) |
2014. évi beszámoló alapján |
2018. évi beszámoló alapján |
Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal |
24 |
25 |
Újkígyós Város Önkormányzat |
38 |
19 |
Közös Igazgatású Óvodai és Bölcsődei Intézmény |
33 |
33 |
Ezüstág Gondozási Központ |
27 |
32 |
Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár |
6 |
7 |
Újkígyósi Városgazdálkodási és Fejlesztési Kft. |
– |
24 |
Összesen: |
128 |
140 |
A foglalkoztatottak számának bővülését a feladatellátás bővülése indokolta a különböző ágazatokban, az önkormányzati hivatalban, a szociális ellátásban, a közművelődési feladatok terén, illetve ebben az időszakban kezdte el működését a Park Étterem és Kávézó, valamint a Szent Imre Panzió is.
Az országos foglalkoztatási helyzet jelentősen átalakult. Egyes ágazatokban és egyes területeken relatív munkaerőhiány alakult ki elsősorban a szakképzett munkakörök területén. Ez jelentősen átalakította a közfoglalkoztatási rendszer működését is. Egyrészt jelentősen csökkent a közfoglalkoztatottak létszáma, másrészt a sikeres munkaerőpiaci integrálódás miatt a rendszerbe bevonható személyek száma és alkalmassága is csökkent. Ennek megfelelően a korábbi cél, mely az elsődleges munkaerőpiacba történő bevonását célozta meg a közmunkásoknak, egyfajta szociális irányba mozdult el.
A közfoglalkoztatottak számának csökkenésével és a feladatellátás bővülésével munkatársainkra egyre nagyobb teher hárul, azonban odaadó munkájuknak köszönhetően a feladatellátásban jelentős hiány nem keletkezett, Újkígyós lakossága ezekből a foglalkoztatási nehézségekből nem sokat vett észre. Munkatársaink becsülettel elvégezték feladatukat, amelyet az önkormányzat igyekezett a lehetőségekhez képest meghálálni (kötelező béren kívüli juttatások), amelynek mértéke azonban még így is elmarad a jelenlegi piaci juttatásoktól. Ezúton is megköszönjük a Képviselő-testület nevében munkatársaink állhatatos munkáját.
Pénzügyi helyzet, gazdálkodás
Újkígyós hagyományosan jól gazdálkodó, folyamatosan fejlődő település. A pályázati források intenzitása egyértelműen növekedett az előző ciklushoz képest. Az állami finanszírozás a kötelező és önként vállalt feladatellátást átlagosan csak 50-60 százalékban fedezi, a fennmaradó kiadásokat saját bevételekből kell előteremteni. Az állam jól látható célja az önkormányzatok takarékos, saját bevételeit is figyelembe vevő gazdálkodásának kialakítása. Fontos célnak tartottuk az önként vállalt feladatok és támogatások színvonalának fenntartását. Ez a korábbi ciklushoz képest még feszesebb és felelősebb gazdálkodást követelt. Munkánkat azzal az elhatározással tettük, hogy minden lehetőséget megragadunk településünk fejlődéséért. Intézményeink tevékenységüket bővítve jó munkát végeztek, stabil szolgáltatást nyújtanak Újkígyós lakosságának. Az önkormányzat előre mutató, biztonságos gazdálkodást folytatott, bár a folyamatos fejlesztések, illetve az állami források célzott elosztása jelentős mértékben igénybe vették anyagi erőforrásainkat. Ezzel együtt úgy sikerült jelentős pályázati és önerős fejlesztéseket megvalósítani, az önkormányzat vagyonát gyarapítani, hogy eközben nem került veszélybe az intézmények működése és az önkormányzat pénzügyi stabilitása.
Hitel felvételre az elmúlt időszakban egy alkalommal került sor kormányzati jóváhagyást követően a számlavezető pénzintézettől 150 millió Ft értékben, 15 éves futamidővel. A hitelfelvétel célja az egykori József-major területének és létesítményeinek megvásárlása volt. Ez teszi lehetővé a TOP pályázati források keretében benyújtott és elnyert 500 millió Ft támogatás megfelelő helyen való felhasználását, melynek során két üzem épülettel bővül a meglévő épületállomány a hozzácsatlakozó kiegészítő infrastrukturális beruházásokkal. Az így létrejövő ipari komplexum hozzájárul az adóbevételek növekedéséhez, a bérleti díjból származó bevételek emelkedéséhez, valamint munkahelyteremtéshez. A hitel jelenlegi törlesztő részleteit az eltelt időszakot tekintve már a mostani épületek bérbeadása is nagyrészt biztosítja, hiszen 31 000 000 Ft kifizetett költség mellett 29 000 000 Ft bevétel keletkezett. A fennálló gépjármű lízinghez kapcsolódóan 287 776 Ft összegű hitelállománnyal rendelkezik még az Önkormányzat, amely 2020. január 10-én fog megszűnni.
Pályázatok, vagyongazdálkodás
Az elmúlt öt évben is több látványos, ugyanakkor jelentős beruházás készült el. A pályázaton elnyert támogatás megközelíti a 2,5 milliárd Ft-ot, a vagyonnövekedés 1 543 080 000 Ft.
Mondhatjuk, hogy ez egyfajta „sikertörténet”, hiszen ehhez egyébként nehezen megszerezhető pályázati pénzeket kellett elnyernünk, illetve az utóbbi három ciklusban megtöbbszöröződött a pályázaton elnyert támogatás. Itt mindenképpen meg kell említeni, hogy a pályázatok lebonyolítása nagy szakértelmet és energiát igényel a Hivatal és az intézmények dolgozóitól, akik maximális erőbedobással tették a dolgukat. A város töretlen fejlődése által továbbra is Békés megyében, de országosan is az ismert és megbecsült települések között tartanak számon bennünket.
Kimutatás időpontja |
Pénzeszköz (jellemzően feladattal terhelt)
|
2014-2019-ben felújítások, egyéb pályázatok értéke |
Ebből elnyert pályázati támogatás |
2019. szeptember 24. |
975 158 813 Ft |
2 443 891 000 Ft |
2 415 896 000 Ft |
A pályázati források elsősorban kézzel fogható beruházásokon keresztül szolgálják az újkígyósi lakosokat, de jutott belőle a működések, szolgáltatások bővítésére is. A pályázatok egy része már megvalósult, másik része folyamatban van. Így újult meg útjaink, járdáink egy része, korszerűsítettük, szebbé tettük, új funkciókkal láttuk el az önkormányzati épületeket (iskola, Fő utcai óvoda, művelődési ház, könyvtár, városháza, Cz. Kiss Rendezvényház, konyha és a Park Étterem és Kávézó, Szent Imre Panzió, civilház); újjáépítettük a ravatalozót; felújítottuk a sportlétesítményeket (kézilabda, foci); térfigyelőrendszert építettünk ki; 110 kW teljesítményű napelemet helyeztünk el; a víztorony felújítása most folyik; sportpark kialakítása fog elkezdődni rövidesen a Szent Imre parkban; hamarosan elkezdődik az új tűzoltóautó beszerzése is.
A helyi gazdaság fejlődését szolgálja több pályázati projekt, azok között a legfontosabb a valamikori József-majorban kialakítandó iparterület két új csarnok megépítésével, de fontos lépés lesz a Tormási úti önkormányzati ipari létesítmény felújítása, átalakítása is. Ide sorolható még az ún. „Zöld város” projekt, amely ugyan a városközpont szépítését is szolgálja, de a legfontosabb eleme egy olyan új épület megépítése a városházával szemben, amely két-három szolgáltató vállalkozásnak biztosíthat megfelelő körülményeket.
Összegzés
A Képviselő-testület 2014 októberében egy jól működő Önkormányzatot és intézményeket vett át az előző testülettől. Már akkor is látható volt, hogy az állam általi feladatfinanszírozásra történő áttérés egyre inkább a költséghatékony önkormányzati működés megvalósulását szorgalmazza. Ennek egyik legfontosabb jellemzője, hogy az állami finanszírozás mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatellátás terén nagymértékben épít a települések öngondoskodásra törekvő szemléletére. Ennek fontos alapja a helyi adókból, az intézményi saját bevételekből és az egyéb sajátos bevételekből (egyéb támogatások, vagyonhasznosítás, vállalkozói típusú bevételek) származó önkormányzati források minél nagyobb mértékű megteremtése.
Önkormányzatunk az elmúlt 5 esztendőben „felvette a ritmust”, jól megfelelt ezeknek a kihívásoknak. A város jelentős mértékben fejlődött ebben az időszakban, az Önkormányzat a közfeladatait megfelelő szinten látta el a lakosság megelégedésére, jelentős mértékű pályázati forrást sikerült a településre hozni, nagy mértékben nőtt az önkormányzati vagyon, nőtt az intézményeinkben foglalkoztatottak száma, munkavállalóink anyagi megbecsülését sikerült szinten tartani, az idő közben felmerülő nehézségeket megfelelőképpen orvosolni tudtuk.
Az elmúlt öt év sem csak a sikerekről szólt azonban. Nem sikerült pontot tenni a több ciklus óta zajló ivóvízminőség-javító program megvalósulására. Bár a pályázati beruházás elkészült, azonban annak átalakítására van szükség a kivitelező hibája miatt, mely napjainkban is zajlik a kivitelezőn érvényesített garanciális kötelezettség és további pályázati forrás bevonásával. Ennek ellenére sikerült az egészséges ivóvízhez jutást a teljes lakosság számára biztosítani. Az ebből keletkezett kárt az önkormányzat érvényesíteni kívánja a kivitelezőn.
A már említett módon nagy nehézségekkel jár és folyamatos erőfeszítést igényel az önkéntes feladatok korábbi színvonalának fenntartása. Ezek nem tekinthetők luxus tevékenységnek, az Újkígyóson elvárható szolgáltatási szint gyakorlati megőrzését jelentik, egy élhető kisváros mindennapjaihoz tartoznak hozzá a lakosság által megszokott szolgáltatások, ezért a jövőben is érdemes azokat fenntartani.
Ezúton is köszönetemet fejezem ki a Képviselő-testület minden tagjának és a nem képviselő bizottsági tagoknak, a Közös Önkormányzati Hivatal, az önkormányzati intézmények és Kft. minden munkatársának, a civil szervezetek, sportegyesületek vezetőinek és tagjainak, a velünk együttműködő helyi és külső vállalkozásoknak, külső segítőinknek és nem utolsó sorban Újkígyós minden együttműködő lakójának. Csak ezzel az összefogással érhettük el azokat az eredményeket, amelyek hosszú távon is elősegítik, hogy Újkígyóst továbbra is Békés megye egyik kiemelkedő, példamutató, innovatív településeként tartják számon.
Szebellédi Zoltán polgármester
A teljes ciklusbeszámolót megtekinthetik az alábbi linkeken:
*2014-2019 Ciklusbeszámoló táblázatok