Polgármesteri tájékoztatás, hogy az igazság is elhangozzék … – Újkígyós város weboldala

Polgármesteri tájékoztatás, hogy az igazság is elhangozzék …

Nem akarok ünneprontó lenni, ugyanakkor hiteles tájékoztatást szeretnék nyújtani az Újkígyósi Városgazdálkodási és Fejlesztési Kft. működésével kapcsolatosan, hiszen téves, nem valós információk alapján keltett híresztelések terjednek a városban. A késlekedés oka, hogy időre van szükség az információk pontosítása, elemzése, a helyes következtetések levonása, valamint a megfelelő döntések meghozatala kapcsán.

A tények:

  • A Kft. tevékenységének három fő összetevője van: városüzemeltetés (önkormányzati kötelező feladat, amelynek keretében a közterületek és középületek rendben tartása, karbantartása, fejlesztése történik meg); konyha és étterem üzemeltetés (a közétkeztetés kötelező, az étterem működtetés önként vállalt feladat); építőipari tevékenység és egyéb szolgáltatások (önként vállalt feladat).
  • A közétkeztetés külső szolgáltató igénybe vétele által, vagy önkormányzat feladatellátásában végezhető. Újkígyóson mindig az önkormányzat látta el ezt a feladatot, amely jogszabály alapján külön álló intézmény, meglévő intézmény részfeladata vagy önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság keretében valósulhat meg. Mivel egyik intézmény tevékenységi körébe sem illik bele ez a feladat, illetve párhuzamosan működik az éttermi szolgáltatás is, ezért kézenfekvő volt a Kft. feladatává tenni ezt a tevékenységet.
  • A közterületekkel, középületekkel kapcsolatos feladatellátás praktikus módon van a Kft-nél, hogy az elvárt építőipari tevékenységgel együtt az erőforrások minél jobb felhasználása által történjen meg.
  • A Kft. könyvelőjével és ügyvezetőjével szeptember első napjaiban egyeztettem személyesen, amikor tájékoztattak a féléves könyvelés alapján, hogy jelentősen túllépett egyes költségkereteket a vállalkozás.
  • Ekkor kértem az adatok pontosítását év közbeni mérleg elkészítésével, illetve a költségek ágazatonkénti, illetve közfeladat-vállalkozási tevékenység szerinti szétbontását, ennek alapján a forráshiány helyének, mértékének, okának pontos megjelölését. Mivel külső könyvelő cég látja el a számviteli feladatokat, illetve a közétkeztetés-étterem vonatkozásában bonyolult a számviteli szétválasztás, ezért ez több hetet vett igénybe.
  • A számviteli adatok alapján megállapítottuk, hogy a vállalkozói típusú tevékenység ágazatonként (étterem üzemeltetés, építőipari tevékenység) nem ráfizetéses, a közfeladat ellátás vonatkozásában (városüzemeltetés, közétkeztetés) viszont a rendelkezésre bocsátott források felett jelentős költségtúllépésre került sor. Egyszerűbben fogalmazva a feladat biztonságos, jó minőségben történő ellátása érdekében a Kft. több pénzt költött, mint amennyit az önkormányzat havonta a rendelkezésére bocsátott (városüzemeltetés), illetve amennyit a szolgáltatást igénybe vevő intézmények számára kiszámlázhattak (gyermekétkeztetés, szociális feladatellátásban étkeztetés).
  • A költségtöbblet felhasználás azért történhetett meg, mivel a Kft-nél jelentősebb összeg állt rendelkezésre a beruházásokkal kapcsolatosan, ezért „észrevétlenül” kerültek felhasználásra olyan feladatok finanszírozására, amelyre ezt az összeget nem lehetett volna felhasználni.
  • A Kft. vezetője, a cég számviteli feladatait ellátó munkatársa súlyosan hibázott abban, hogy a jelentős forráshiányt nem vette észre időben, arról nem tájékoztatta a tulajdonos önkormányzatot, illetve annak megszüntetésére nem tett intézkedéseket.

Az érintettekkel együtt a Hivatal a tények mellett az okokat is vizsgálta. A több ezer számla áttekintésére és részletes elemzésére a mindennapi feladatok ellátása mellett hosszabb időre van szükség, azonban több megállapítás biztonsággal kimondható:

  • A közfeladatok ellátásával kapcsolatos költségtöbblet felhasználás a megfelelő szintű munkavégzéshez szükséges volt, ez utólag ugyan igazolható, de nem jogszerűen történt meg, ugyanis annak forrásáról a Képviselő-testület dönthet. A költségvetési fegyelem betartására minden intézményvezetőnek, ebben az esetben a Kft. vezetőnek is különös figyelmet kell fordítania.
  • A közétkeztetési szolgáltatás forrása az oktatási és szociális intézmények felé kiszámlázott étkezési díj, amelyet az arra kötelezett igénybe vevő vagy jogszabály alapján az intézmény (végső soron az állami finanszírozást is igénybe vevő önkormányzat) fizet ki. Ezek a díjak 2015 óta változatlanok, miközben a bérköltségek 39%-kal, a nyersanyagköltségek 20-30% -kal emelkedtek (ez utóbbi legjelentősebb mértékben ebben az esztendőben változott). A konyha dolgozói megfeszített munkát végeznek, de ezt olykor csak túlóra elrendelésével tudják megtenni, amely további költségnövekménnyel jár. Ez a két tényező jelentős többletköltséget eredményezett ebben az ágazatban.  (Képviselői kérésre összehasonlításként adatot kértünk a hasonló méretű Csorvás Város Önkormányzatától, ahol 2017-ben 68.000 adag ételt 11 fő munkatárs segítségével készítettek el, míg ugyanebben az időszakban Újkígyóson 118.000 adag ételt 9 munkatárs állított elő és szállított ki az intézményekbe.)
  • A városgazdálkodási feladatellátás vonatkozásában ezidáig csak átfogó vizsgálatot tudtunk végezni. Ennek alapján elmondható: bérjellegű kiadások tekintetében nem történt jelentős túllépés; az üzemanyag felhasználás jelentősen kevesebb volt, mint az előző években; a többlet költségeket a feladat ellátáshoz szükséges anyag, eszköz és szolgáltatás vásárlás növekménye okozta. Ennek egy része szükséges és egyeztetett volt (pl. guruló állvány, klímaberendezés a gyermekétkezőbe). Ezeknek megvásárlására annak tudatában adtam engedélyt, hogy annak forrása a vásárlás idején már kitermelésre került a vállalkozási tevékenység nyereségéből. Másik része szükséges, de az önkormányzattal nem egyeztetve történt (pl. virágosítás, járművek vizsgáztatásához kapcsolódó jelentős költségek, működéshez kapcsolódó eszköz és anyag vásárlás).
  • A Kft. nem rendelkezett üzleti tervvel/költségvetéssel, számviteli szabályzattal és egyéb, a működést és ellenőrzést segítő dokumentumokkal, azt sem a Hivatal, sem a Képviselő-testület (beleértve a polgármestert is), sem a Felügyelő Bizottság nem követelte meg, nem készíttette el, illetve nem segített elkészíteni, mint az más intézményeinknél megtörténik. Ennek következtében nagyobb szerepe lett volna annak, hogy az ügyvezető, a könyvelő, illetve az adminisztrációt segítő munkatársak észrevegyék a finanszírozási problémákat.

Az eddig hozott és a közeljövőben szükséges döntések:

  • Az eddig könyvelt, illetve az idén még várható bevételek és költségek figyelembevételével a Képviselő-testület október 29-i ülésén a likviditás biztosítása érdekében 6 hónapra elosztva 41 millió forint finanszírozási előleget biztosított. (2018-ban a költségvetésben tervezett, de még meg nem valósított saját beruházások költségének terhére 15,5 millió forintot, 2019-ben 25,5 millió forintot a jövő évi költségvetés terhére. Ezt az összeget csökkenteni fogja a későbbi könyvelési adatok alapján bevételként jelentkező 9,5 millió forint visszaigényelhető ÁFA. Fentiekből is látható, hogy ezt a kérdést nem lehet összefüggésbe hozni azzal, hogy van-e lehetőségünk jutalom kifizetésére a dolgozóinknak, hiszen annak korábbi gyakorlat szerinti költség mértéke kb. 30 millió forint. Erre a költségvetésünket érő egyéb tényezők miatt csak abban az esetben lenne lehetőség, ha a beadott 56 millió forint mértékű rendkívüli kiegészítő támogatás kérelmünk pozitív elbírálásban részesülne. Egyébként pedig minden dolgozónk 41.400 Ft Erzsébet utalvány formájában kapott jutalomban részesült év közben.)
  • A Képviselő-testület a november 26-i ülésén a Kft. étkezési térítési díjra vonatkozó árajánlatát elfogadta, amely korrigálja, „helyére teszi” a 2015 óta nem emelt térítési díjak hiányából eredő bevételi forrásokat a közétkeztetésben. A gyermekétkeztetésben ez 2019 januárjától fog érvényesülni, míg a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait tartalmazó rendelet módosítására a jogszabályok figyelembe vételével a 2019 januárjában esedékes testületi ülésen kerülhet sor. Hangsúlyozandó, hogy a várható szükséges mértékű térítési díj emelkedés nem az előző időszak forráshiányát hivatott pótolni – azt az önkormányzat magára vállalta –, hanem az ételek előállításával kapcsolatos aktuálisan fennálló költségeket fedezi.
  • Még ebben az évben, de legkésőbb jövő év januárjában dönteni fog a Képviselő-testület a Kft. 2019. évi üzleti tervének elfogadásáról, annak az önkormányzati költségvetési koncepcióba történő beágyazásáról; a zavartalan működéshez szükséges számviteli tevékenységet ellátó szervezeti feltételek esetleges módosításáról, a számviteli rend, a hatékony ellenőrzési rend kialakításáról; a közhasznú tevékenység ellátásnak feltételeiről szóló megállapodás felülvizsgálatáról; az ügyvezető munkaszerződésének, munkaköri leírásának, adott esetben a felelősségre vonást is tartalmazó felülvizsgálatáról. Ezek az előterjesztések azt is tartalmazni fogják, hogy a különböző információk alapján javasolja-e a Hivatal a Kft. struktúrájának, munkaköreinek, az azokat betöltő személyek megváltoztatását.

A fent leírtak arról tesznek tanúságot, hogy több hiba, negatív tendencia, valamint jelentősnek mondható emberi mulasztás történt, nem minden esetben jogszabály szerint megalapozott döntés született, de ezek egyike sem veti fel az érintett személyek becsületességének megkérdőjelezhetőségét. A hibákat ki kell javítani, a szükséges szervezeti és személyi változásokat meg kell tenni, hogy az egyébként jól működő önkormányzati intézményrendszer ne csak megfelelő minőségben, hanem a költségvetésre vonatkozó jogszabályoknak megfelelően működhessen Újkígyós polgárainak javára és megelégedésére.

Szebellédi Zoltán
polgármester

Kövessen minket a Facebookon is!
Facebook Pagelike Widget
Legfrissebb
Következik
  • Nincs esemény
Naptár
<< nov 2024 >>
hkscpsv
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Megszakítás