Az ALFÖLDVÍZ Regionális Víziközmű-szolgáltató Zrt. 2023. december 1-től Újkígyóson átveszi a víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos feladatok ellátását az eddig szolgáltatást végző Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft-től.
Ettől a naptól az Alföldvíz Zrt. szolgáltatja az Újkígyóson élő családoknak a nélkülözhetetlen ivóvizet, továbbá gondoskodik a keletkezett szennyvíz elvezetéséről és megtisztításáról.
Az Alföldvíz Zrt. Magyarország negyedik legnagyobb víziközmű-szolgáltatója, amely közel 150 éves víziközmű-szolgáltatói tapasztalattal rendelkezik. A szolgáltató a magyar állam és az önkormányzatok tulajdonában lévő víziközműveket üzemeltet négy vármegyében, 137 településen. Az Alföldvíz biztosítja 600 ezer ember, valamint a szolgáltatási területén működő ipari, mezőgazdasági és szolgáltatói szektor vízellátását. Továbbá gondoskodik több mint 450 ezer lakos és a három legfontosabb gazdasági ágazat szennyvízének elvezetéséről és megtisztításáról.
Az Alföldvíz Zrt. Földünk legértékesebb természeti kincsével, a vízzel gazdálkodik, tesszük mindezt felelősen, annak érdekében, hogy a természeti örökséget megóvjuk a jövő generációk számára. Az Alföldvíz Zrt. a természettel összhangban tevékenykedik, onnan nyeri a szolgáltatott ivóvizet és oda bocsátja vissza az összegyűjtött és megtisztított szennyvizet.
Az Alföldvíz Zrt. a Gyulai Közüzemi Kft. munkavállalóit munkáltatói jogutódlással tovább foglalkoztatja, és a követlen üzemeltetési feladatokat továbbra is a cég munkatársai látják el. Az ügyfélszolgálati irodák a jövőben is a már megszokott helyen lesznek elérhetőek, Újkígyós, Petőfi utca 40. szám alatt.
Ezen felül az Alföldvíz Zrt. szolgáltatási területén további 19 helyszínen fogadja ügyfeleit. A felhasználók a társaság bármely ügyfélszolgálati irodájába betérve könnyedén intézhetik ügyeiket.
Telefonos ügyintézésre ügyfélszolgálati időben, az ingyenesen hívható 06 80 922-334-es számon van lehetőség. A telefonhívásokat call centerben fogadják, így várakozás nélkül érhetőek el a telefonos ügyintézők.
Mindemellett a szolgáltató online felületein is elérhető ügyfelei számára.
A felhasználók műszaki meghibásodás esetén az ingyenesen hívható, hibabejelentő vonalon, a 06 80 922-333-as számon jelezhetik problémájukat. Az Alföldvíz szakemberei a nap 24 órájában rendelkezésre állnak.
Fontos kiemelni, hogy a szolgáltatás díja a szolgáltató-váltással nem változik. Továbbá, hogy a szolgáltatóváltás során a felhasználóknak nincs teendője, ez idő alatt a szolgáltatás folyamatos lesz.
A víziközmű-szolgáltató változásról, az ALFÖLDVÍZ Zrt-nél szokásos számlázási eljárásról, az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartásáról valamint elérhetőségeiről a szolgáltató a napokban tájékoztatólevelet juttat el a felhasználókhoz.
Az ALFÖLDVÍZ Zrt. arra törekszik, hogy szolgáltatásaival az újkígyósi felhasználók maradéktalanul elégedettek legyenek.
Tájékoztatás a víziközmű-szolgáltatás biztosítása vonatkozásában fennálló önkormányzati ellátási kötelezettség és víziközmű rendszer tulajdonjogának Magyar Állam részére történő átruházásáról
A rendszerváltás óta önkormányzati feladat a lakosság egészséges ivóvízzel történő ellátásának majd később a keletkezett szennyvíz elvezetésének és tisztításának megszervezése. Ezen feladatokat kezdetben az önkormányzat saját tulajdonú cég útján a tulajdonában álló ivóvíz és szennyvíz hálózat üzemeltetésével látta el, majd a vonatkozó törvényi változások miatt az említett közművek üzemeltetését a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft útján biztosította.
A több mint tíz évvel ezelőtti változás oka az volt, hogy az állam a szolgáltatók számának csökkentése érdekében csak olyan szolgáltatót engedett működni, aki meghatározott mennyiségű ún. lakossági egyenértékkel rendelkezett. Mivel az akkori településvezetés nem akart a mostani Alföldvíz Zrt-vel szerződni kisebb keretben, a közműrendszerek tulajdonának megtartásával a gyulai szolgáltató céggel látta jobbnak a jövőbeli együttműködést. Az együttműködés valóban optimálisan valósult meg, azonban időközben a lakossági szolgáltatási árak rögzítésre kerültek és az évről évre megnövekedett költségek finanszírozását a rögzített árak nem tették lehetővé, így folyamatosan működési hiány keletkezett. A feladatellátásra irányuló szerződés szerint ennek finanszírozása az Önkormányzat feladata volt, de a szolgáltató cég ennek megfizetését nem érvényesítette az önkormányzattal szemben.
A biztonságos költségvetési gazdálkodás azonban megkövetelte ezen nem érvényesített, hiányból adódó több tízmilliós követelés kezelését, mely kapcsán az önkormányzatnak sem lehetősége nem volt a hiány csökkentésére sem felelősége nem volt annak keletkezésében. A hiány kezelésének pedig egyetlen érdemi lehetősége volt az állam által történő átvállalás a feladatellátás állami integrációja útján, mely a víziközmű rendszerek tulajdonjogának átruházását is feltételezte az üzemeltető cégtulajdonnal együtt, mely jelképes mértékű. Lehetőségként adott volt a lakosság által szolgáltatási díjak útján meg nem fizetett működési költségek adó emelése során beszedett többletbevétel formájában történő finanszírozása is, azonban a mindenkori képviselő-testületek nem akarták a lakosság, amúgy is magas terheit ezzel növelni.
Az érdemi kezelésre nyílt lehetőség egy az augusztus elején megjelent kormányrendeletben, mely a fenti feltételek teljesülése esetén mind a feladatellátást, mint a rendszerek tulajdonjogát, mind a hiány fedezését állami hatókörbe kívánta vonni.
Az üzemeltető gyulai cégben tulajdonos többi önkormányzat is többkörös tárgyalás és döntéshozatal során elfogadta ezen feltételeket és önkormányzatunkkal egyező módon meghozta a szükséges döntéseket, mely kapcsán a megállapodás aláírására sor került a Magyar Államot képviselő Nemzeti Közművek Zrt. vezetőjével, így 2023. december 01-től a feladatellátás, a víziközmű rendszerek tulajdonjoga a Magyar Államra került átruházásra.
Az állami képviselők ígéretet tettek – részben a 2023-as hiány tekintetében át is vették – a szerződési kötelezettségből eredő hiány további rendezésére. Az új üzemeltető pedig az Alföldvíz Zrt. lesz, aki jelen lap másik cikkében ad tájékoztatást a szolgáltatás átvételével kapcsolatos információkról.
Összeségében elmondható, Önkormányzatunknak nem volt tényleges döntési lehetősége a folyamatokat illetően, hiszen az önálló feladatellátás az említett hiányok finanszírozását és további jelentős kockázatokat viselt volna, melyek felelősen nem voltak vállalhatóak.
A jelenleg foglalkoztatott személyi állomány átvétele megtörtént, senki nem vesztette el a munkáját és az ellátás biztonság, illetve a szolgáltatás színvonala remélhetőleg nem fog csökkeni az új konstrukcióval. Kérjük a lakosság megértését és együttműködését a megfelelő ivóvízellátás érdekében.
Oláh Timót
alpolgármester