Category: Hírek

a-talentis-irodahaza-herceghalmon-foto-irodahu.jpg

Bíztató együttműködés körvonalazódik a Csabatáj Zrt. és az újkígyósi érintettek között

Biztató együttműködés körvonalazódik a Csabatáj Zrt. és az újkígyósi érintettek között

Október 8-án az újkígyósiak küldöttsége – Szebellédi Zoltán polgármester, Bozó József alpolgármester és Marossy Gábor gazdaköri vezető – egyeztetett Herceghalmon Zimmermann Istvánnal, a Talentis Agro Zrt. növénytermesztési divízió vezetőjével és Csupászné Sánta Évával, a Csabatáj Mezőgazdasági Zrt. vezérigazgatójával.

A találkozót Szebellédi Zoltán polgármester kezdeményezte, mivel több újkígyósi kistermelő, valamint gazdaköri tagok is jelezték, hogy az eperjesi gabona szárító és tároló működési feltételei kedvezőtlenül megváltoztak (pl. több szolgáltatási díjat kell fizetni, mint korábban), amely nagy mértékben megnehezíti az újkígyósi gazdák boldogulását.

A megbeszélés célja a kölcsönös megismerésen túl az volt, hogy az újkígyósi gazdasági érdekeket minél inkább bemutassuk a település hosszú távú fejlődése szempontjából, illetve a jelenlegi szolgáltatási díjakat mérsékeljük az újkígyósi lakosok számára.

Zimmermann István divízió vezető elfogadhatónak tartotta Marossy Gábor és Bozó József szakmai érvelését, és az igazgatóság előtt azt fogja képviselni, ahogy ezek a díjak (szárítás, tisztítás, tárolás, kitárolás) az újkígyósi gazdák számára a jelenleginél kedvezőbbek legyenek, nyilván a cég gazdasági érdekeit is figyelembe véve. Erre a döntésre remélhetőleg néhány héten belül sor kerülhet.

További felvetéseinkkel kapcsolatosan is pozitív hozzáállást tapasztaltunk:

  • A cégnek hosszú távú tervei vannak Újkígyóson. Bár sok helyen nagyon rossz állapotban vették át a telephelyeket – ilyen az újkígyósi is –, az a cél, hogy ezeket a mai kornak megfelelően fejlesszék.
  • Szívesen veszik a település együttműködési szándékát, azon lesznek, hogy a város érdekeinek is megfelelően vegyenek részt a helyi gazdaság, a térség fejlesztésében.
  • Felvetődött a helyi iparűzési adó korábbi hibás megosztásának lehetősége, amelyre ígéretet kaptunk, hogy felülvizsgálják, és amennyiben szükséges, azt módosítják.
  • A helyi gazdákkal és a cégvezetéssel együtt megvizsgáljuk a gazdasági együttműködés azon lehetőségét is, amely a Csabatáj Zrt. egyfajta integrátori szerepére épülne az alapanyagok kedvezőbb árú beszerzését eredményezve.

Mindenképpen hasznosnak és ígéretesnek tekintjük az egyeztetést, amely rövidesen folytatódni fog a konkrétumok további egyeztetésével.

Szebellédi Zoltán

polgármester

 

 

eb_page-0001_0.jpg

Veszettség elleni rókavakcinázás

2018. szeptember 28 – október 19-ig ebzárlat és legeltetési tilalom van érvényben Újkígyóson a veszettség elleni rókavakcinázás időtartama alatt.

A Békés Megyei Kormányhivatal határozata az alábbiakban olvasható.

eb_page-0002_0.jpg

eb_page-0003_0.jpg

eb_page-0004_0.jpg

eb_page-0005_0.jpg

 

További információk az alábbi linken:

Októberben ismét sor kerül a veszettség elleni rókavakcinázásra

userfiles_kepek_oktober_6-arad

Megemlékezés Aradon

arad.jpg

 
Több éves hagyomány már, hogy Szebellédi Zoltánt, Újkígyós polgármesterét október 6-án az iskola intézményvezetője hat diák társaságában elkíséri Aradra. Így történt ez ebben az évben is. A Vesztőhelyen 1-1 szál virággal, a Szabadság-szobornál egy koszorúval fejezték ki a 170 évvel ezelőtt kivégzett vértanúk iránti tiszteletüket.
 
aradkep.jpg
 

userfiles_kepek_oktober_23

Meghívó

userfiles_kepek_2019.11.16.lomtalanitas_elolap

Lomtalanítás Újkígyóson

lomtalanitas_ujkigyoson_page-0001.jpg

lomtalanitas_ujkigyoson_page-0002.jpg

 

userfiles_kepek_oktober_10

Meghívó

felanetreokt10_page-0001.jpg

 

 

ujkdef

2014-2019. Ciklusbeszámoló

Összefoglaló Újkígyós Város Önkormányzat 2014-2019. évi munkájáról

Újkígyós Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2019. szeptember 30-án tartotta a ciklust záró testületi ülését. Az ötéves munkával kapcsolatosan készült beszámolót a 9 képviselő-testületi tag egyhangú igen szavazattal elfogadta. Ennek összefoglaló változatát olvashatják most, a beszámoló teljes terjedelmében a www.ujkigyos.hu honlapon, illetve Újkígyós Város hivatalos facebook oldalán, valamint nyomtatott formában a Városi Könyvtárban és az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélterében olvasható.

Újkígyós Város Önkormányzata a jogszabályi és a központi kormányzati keretek által meghatározott feltételek között jövőbe mutató, ésszerű gazdálkodással, a racionalitás mentén igyekezett a település fejlődését biztosítani. A változó gazdasági környezet (pl. béremelkedések és az ebből adódó árnövekedések), a jelentősen változó jogszabályi környezet és a külső körülmények egymásra utaltságunkra hívta fel a figyelmet. Az volt a cél, hogy minél szélesebb körű összefogás valósuljon meg Újkígyóson a lehető legtöbb közös ügyben. Ebben partner volt a Képviselő-testület, a bizottságok, az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal minden dolgozója, az intézmények vezetői és dolgozói, a civil szervezetek, a helyi vállalkozások, a lakosság nagy része, olykor még külső segítők is. Az eredmények az összefogást igazolták, a Képviselő-testület határozatai 93%-ban egyhangú támogató szavazattal születtek meg. Ez mutatja, hogy a jól előkészített döntéshozatalban a Képviselő-testület egységesen lépett fel a fejlődés érdekében. Továbbra is egyértelmű, hogy az önkormányzat csak a lakóközösséggel egyetértésben, velük szoros együttműködésben sikeresen végezheti munkáját. Ezúton is köszönetünket fejezzük ki minden jó akaratú és segítőkész embernek!

 

A Képviselő-testület és a bizottságok munkája

A Képviselő-testület ebben az időszakban 122 testületi ülésen 106 rendeletet alkotott, illetve 814 határozatot hozott a különböző ügyekben. A határozatokat és a rendelet alkotásokat többnyire egyhangú szavazattal hozta meg, amely az összefogás mellett az előkészített anyagok jó minőségét is jelzi.  Ezek a döntések mindenesetben azt célozták, hogy Újkígyós fejlődjön, az intézmények jó szolgáltatást nyújtsanak, ezáltal az itt élők azt érezhessék, jó itt élni kisvárosunkban. Az ideérkező vendégeink is ezt az érzésüket szokták megfogalmazni találkozásainkkor. A testületi ülések az évente elfogadott munkaterv alapján kerültek összehívásra havi gyakorisággal. A tervezett ülésekről a képviselők indokolatlanul nem hiányoztak, azonban a váratlan események miatt rendkívüli képviselő-testületi ülések összehívására is sor került.

 

A Képviselő-testület 2014-2019. években megtartott ülései

 

 

Év

Ülések száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

6

49

5

91

2015

25

197

28

88

2016

29

222

31

85

2017

24

184

32

85

2018

22

164

34

83

2019.08.20-ig

14

113

13

90

Összes

120

929

143

86

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Képviselő-testületi tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Szebellédi Zoltán

0

0

0

0

0

0

0

Bozó József

0

2

3

2

3

1

11

Botyánszki Pál

0

4

0

4

4

2

14

Horváth-Gazsó Adrienn

0

3

9

3

8

2

25

Nagy Balázs

0

1

0

2

0

0

3

Nagy Tiborné

1

1

11

8

8

3

32

Oláh Timót

2

13

4

5

3

4

31

Tömösi Károly

0

3

2

4

5

0

14

Turovszki Krisztián

2

1

2

4

3

1

13

 

 

 

A Képviselő-testület mellett 5 bizottság működött, ezekben történt a testületi ülések előkészítése, illetve hoztak saját hatáskörben döntéseket. A bizottsági munka számokban bemutatva 2019. augusztus 20-ig:

 

Ügyrendi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

13

6

0

100

2015

10

44

21

9

70

2016

10

48

22

8

73

2017

10

53

22

8

73

2018

12

39

26

10

72

2019.08.20-ig

5

20

12

3

80

Összes

49

217

109

38

74

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Nagy Tiborné

0

0

0

0

1

0

1

Oláh Timót

0

9

8

7

8

3

35

Turovszki Krisztián

0

0

0

1

1

0

2

 

 

 

Pénzügyi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

19

6

0

100

2015

12

66

34

2

94

2016

12

77

32

4

88

2017

12

85

32

4

88

2018

10

65

28

2

93

2019.08.20-ig

7

34

16

5

76

Összes

55

346

148

17

90

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Tömösi Károly

0

0

0

1

0

1

2

Botyánszki Pál

0

1

2

3

1

3

10

Horváth-Gazsó Adrienn

0

1

2

0

1

1

5

 

 

 

Művelődési, Ifjúsági és Sport Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

8

10

0

100

2015

11

42

42

13

76

2016

13

38

57

8

88

2017

13

46

55

10

84

2018

12

42

48

12

80

2019.08.20-ig

6

18

28

2

93

Összes

57

194

240

45

84

 

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Horváth-Gazsó Adrienn

0

0

0

0

0

0

0

Nagy Tiborné

0

4

2

1

3

0

10

Turovszki Krisztián

0

2

2

2

1

1

8

Ecker Zoltán

0

6

4

6

4

1

21

Schríffert Béla

0

1

0

1

4

0

6

 

 

 

Egészségügyi és Szociális Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-től

3

56

14

1

93

2015

30

372

131

19

87

2016

22

299

99

11

90

2017

26

300

120

10

92

2018

27

244

116

19

86

2019.08.20-ig

15

131

57

18

76

Összes

123

1402

537

78

87

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Turovszki Krisztián

0

5

0

1

1

0

7

Tömösi Károly

0

3

2

4

2

4

15

Nagy Balázs

0

4

5

3

9

8

29

Sávolt János

0

1

2

2

2

2

9

Susán Éva

1

6

2

0

5

4

18

 

 

 

Településfejlesztési és Gazdasági Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

3

13

12

3

80

2015

11

44

52

14

78

2016

12

58

54

18

75

2017

13

51

57

21

73

2018

10

40

46

14

76

2019.08.20.

4

23

19

5

79

Összes

53

229

240

75

91

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Nagy Balázs

0

0

0

0

0

0

0

Botyánszki Pál

0

1

1

3

1

1

7

Nagy Tiborné

0

1

3

3

2

0

9

Oláh Timót

2

7

7

5

4

1

26

Erdei Róbert

1

4

1

4

1

2

13

Szűcs Lajos

0

1

6

6

6

1

20

 

 

 

Az Önkormányzat, mint foglalkoztató

 

Fontos cél volt, hogy az önkormányzati munkahelyeket, munkaköröket megtartsuk, sőt még új munkahelyeket is hoztunk létre, ezzel segítve Újkígyós foglalkoztatási helyzetét.

 

Az önkormányzatnál foglalkoztatottak számát a következő táblázat mutatja:

 

Intézmények, gazdasági egységek megnevezése

(közfoglalkoztatottak nélkül)

2014. évi beszámoló alapján

2018. évi beszámoló alapján

Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal

24

25

Újkígyós Város Önkormányzat

38

19

Közös Igazgatású Óvodai és Bölcsődei Intézmény

33

33

Ezüstág Gondozási Központ

27

32

Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár

6

7

Újkígyósi Városgazdálkodási és Fejlesztési Kft.

24

Összesen:

128

140

 

A foglalkoztatottak számának bővülését a feladatellátás bővülése indokolta a különböző ágazatokban, az önkormányzati hivatalban, a szociális ellátásban, a közművelődési feladatok terén, illetve ebben az időszakban kezdte el működését a Park Étterem és Kávézó, valamint a Szent Imre Panzió is.

 

Az országos foglalkoztatási helyzet jelentősen átalakult. Egyes ágazatokban és egyes területeken relatív munkaerőhiány alakult ki elsősorban a szakképzett munkakörök területén. Ez jelentősen átalakította a közfoglalkoztatási rendszer működését is. Egyrészt jelentősen csökkent a közfoglalkoztatottak létszáma, másrészt a sikeres munkaerőpiaci integrálódás miatt a rendszerbe bevonható személyek száma és alkalmassága is csökkent. Ennek megfelelően a korábbi cél, mely az elsődleges munkaerőpiacba történő bevonását célozta meg a közmunkásoknak, egyfajta szociális irányba mozdult el.

 

A közfoglalkoztatottak számának csökkenésével és a feladatellátás bővülésével munkatársainkra egyre nagyobb teher hárul, azonban odaadó munkájuknak köszönhetően a feladatellátásban jelentős hiány nem keletkezett, Újkígyós lakossága ezekből a foglalkoztatási nehézségekből nem sokat vett észre. Munkatársaink becsülettel elvégezték feladatukat, amelyet az önkormányzat igyekezett a lehetőségekhez képest meghálálni (kötelező béren kívüli juttatások), amelynek mértéke azonban még így is elmarad a jelenlegi piaci juttatásoktól. Ezúton is megköszönjük a Képviselő-testület nevében munkatársaink állhatatos munkáját.

 

Pénzügyi helyzet, gazdálkodás

 

Újkígyós hagyományosan jól gazdálkodó, folyamatosan fejlődő település. A pályázati források intenzitása egyértelműen növekedett az előző ciklushoz képest. Az állami finanszírozás a kötelező és önként vállalt feladatellátást átlagosan csak 50-60 százalékban fedezi, a fennmaradó kiadásokat saját bevételekből kell előteremteni. Az állam jól látható célja az önkormányzatok takarékos, saját bevételeit is figyelembe vevő gazdálkodásának kialakítása. Fontos célnak tartottuk az önként vállalt feladatok és támogatások színvonalának fenntartását. Ez a korábbi ciklushoz képest még feszesebb és felelősebb gazdálkodást követelt. Munkánkat azzal az elhatározással tettük, hogy minden lehetőséget megragadunk településünk fejlődéséért. Intézményeink tevékenységüket bővítve jó munkát végeztek, stabil szolgáltatást nyújtanak Újkígyós lakosságának. Az önkormányzat előre mutató, biztonságos gazdálkodást folytatott, bár a folyamatos fejlesztések, illetve az állami források célzott elosztása jelentős mértékben igénybe vették anyagi erőforrásainkat. Ezzel együtt úgy sikerült jelentős pályázati és önerős fejlesztéseket megvalósítani, az önkormányzat vagyonát gyarapítani, hogy eközben nem került veszélybe az intézmények működése és az önkormányzat pénzügyi stabilitása.

 

Hitel felvételre az elmúlt időszakban egy alkalommal került sor kormányzati jóváhagyást követően a számlavezető pénzintézettől 150 millió Ft értékben, 15 éves futamidővel. A hitelfelvétel célja az egykori József-major területének és létesítményeinek megvásárlása volt. Ez teszi lehetővé a TOP pályázati források keretében benyújtott és elnyert 500 millió Ft támogatás megfelelő helyen való felhasználását, melynek során két üzem épülettel bővül a meglévő épületállomány a hozzácsatlakozó kiegészítő infrastrukturális beruházásokkal. Az így létrejövő ipari komplexum hozzájárul az adóbevételek növekedéséhez, a bérleti díjból származó bevételek emelkedéséhez, valamint munkahelyteremtéshez. A hitel jelenlegi törlesztő részleteit az eltelt időszakot tekintve már a mostani épületek bérbeadása is nagyrészt biztosítja, hiszen 31 000 000 Ft kifizetett költség mellett 29 000 000 Ft bevétel keletkezett. A fennálló gépjármű lízinghez kapcsolódóan 287 776 Ft összegű hitelállománnyal rendelkezik még az Önkormányzat, amely 2020. január 10-én fog megszűnni.

 

Pályázatok, vagyongazdálkodás

 

Az elmúlt öt évben is több látványos, ugyanakkor jelentős beruházás készült el. A pályázaton elnyert támogatás megközelíti a 2,5 milliárd Ft-ot, a vagyonnövekedés 1 543 080 000 Ft.

Mondhatjuk, hogy ez egyfajta „sikertörténet”, hiszen ehhez egyébként nehezen megszerezhető pályázati pénzeket kellett elnyernünk, illetve az utóbbi három ciklusban megtöbbszöröződött a pályázaton elnyert támogatás. Itt mindenképpen meg kell említeni, hogy a pályázatok lebonyolítása nagy szakértelmet és energiát igényel a Hivatal és az intézmények dolgozóitól, akik maximális erőbedobással tették a dolgukat. A város töretlen fejlődése által továbbra is Békés megyében, de országosan is az ismert és megbecsült települések között tartanak számon bennünket.

 

Kimutatás időpontja

Pénzeszköz

(jellemzően feladattal terhelt)

 

2014-2019-ben
pályázati forrásból megvalósult beruházások,

felújítások, egyéb pályázatok értéke

Ebből elnyert

pályázati támogatás

2019. szeptember 24.

975 158 813 Ft

2 443 891 000 Ft

2 415 896 000 Ft

 

 

A pályázati források elsősorban kézzel fogható beruházásokon keresztül szolgálják az újkígyósi lakosokat, de jutott belőle a működések, szolgáltatások bővítésére is. A pályázatok egy része már megvalósult, másik része folyamatban van. Így újult meg útjaink, járdáink egy része, korszerűsítettük, szebbé tettük, új funkciókkal láttuk el az önkormányzati épületeket (iskola, Fő utcai óvoda, művelődési ház, könyvtár, városháza, Cz. Kiss Rendezvényház, konyha és a Park Étterem és Kávézó, Szent Imre Panzió, civilház); újjáépítettük a ravatalozót; felújítottuk a sportlétesítményeket (kézilabda, foci); térfigyelőrendszert építettünk ki; 110 kW teljesítményű napelemet helyeztünk el; a víztorony felújítása most folyik; sportpark kialakítása fog elkezdődni rövidesen a Szent Imre parkban; hamarosan elkezdődik az új tűzoltóautó beszerzése is.

 

A helyi gazdaság fejlődését szolgálja több pályázati projekt, azok között a legfontosabb a valamikori József-majorban kialakítandó iparterület két új csarnok megépítésével, de fontos lépés lesz a Tormási úti önkormányzati ipari létesítmény felújítása, átalakítása is. Ide sorolható még az ún. „Zöld város” projekt, amely ugyan a városközpont szépítését is szolgálja, de a legfontosabb eleme egy olyan új épület megépítése a városházával szemben, amely két-három szolgáltató vállalkozásnak biztosíthat megfelelő körülményeket.

 

 

Összegzés

 

A Képviselő-testület 2014 októberében egy jól működő Önkormányzatot és intézményeket vett át az előző testülettől. Már akkor is látható volt, hogy az állam általi feladatfinanszírozásra történő áttérés egyre inkább a költséghatékony önkormányzati működés megvalósulását szorgalmazza. Ennek egyik legfontosabb jellemzője, hogy az állami finanszírozás mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatellátás terén nagymértékben épít a települések öngondoskodásra törekvő szemléletére. Ennek fontos alapja a helyi adókból, az intézményi saját bevételekből és az egyéb sajátos bevételekből (egyéb támogatások, vagyonhasznosítás, vállalkozói típusú bevételek) származó önkormányzati források minél nagyobb mértékű megteremtése.

 

Önkormányzatunk az elmúlt 5 esztendőben „felvette a ritmust”, jól megfelelt ezeknek a kihívásoknak. A város jelentős mértékben fejlődött ebben az időszakban, az Önkormányzat a közfeladatait megfelelő szinten látta el a lakosság megelégedésére, jelentős mértékű pályázati forrást sikerült a településre hozni, nagy mértékben nőtt az önkormányzati vagyon, nőtt az intézményeinkben foglalkoztatottak száma, munkavállalóink anyagi megbecsülését sikerült szinten tartani, az idő közben felmerülő nehézségeket megfelelőképpen orvosolni tudtuk.

 

Az elmúlt öt év sem csak a sikerekről szólt azonban. Nem sikerült pontot tenni a több ciklus óta zajló ivóvízminőség-javító program megvalósulására. Bár a pályázati beruházás elkészült, azonban annak átalakítására van szükség a kivitelező hibája miatt, mely napjainkban is zajlik a kivitelezőn érvényesített garanciális kötelezettség és további pályázati forrás bevonásával. Ennek ellenére sikerült az egészséges ivóvízhez jutást a teljes lakosság számára biztosítani. Az ebből keletkezett kárt az önkormányzat érvényesíteni kívánja a kivitelezőn.

 

A már említett módon nagy nehézségekkel jár és folyamatos erőfeszítést igényel az önkéntes feladatok korábbi színvonalának fenntartása. Ezek nem tekinthetők luxus tevékenységnek, az Újkígyóson elvárható szolgáltatási szint gyakorlati megőrzését jelentik, egy élhető kisváros mindennapjaihoz tartoznak hozzá a lakosság által megszokott szolgáltatások, ezért a jövőben is érdemes azokat fenntartani.

 

Ezúton is köszönetemet fejezem ki a Képviselő-testület minden tagjának és a nem képviselő bizottsági tagoknak, a Közös Önkormányzati Hivatal, az önkormányzati intézmények és Kft. minden munkatársának, a civil szervezetek, sportegyesületek vezetőinek és tagjainak, a velünk együttműködő helyi és külső vállalkozásoknak, külső segítőinknek és nem utolsó sorban Újkígyós minden együttműködő lakójának. Csak ezzel az összefogással érhettük el azokat az eredményeket, amelyek hosszú távon is elősegítik, hogy Újkígyóst továbbra is Békés megye egyik kiemelkedő, példamutató, innovatív településeként tartják számon.

Szebellédi Zoltán polgármester

 

A teljes ciklusbeszámolót az alábbi linkeken tekinthetik meg:
*2014-2019. Ciklusbeszámoló

*2014-2019. Ciklusbeszámoló táblázatok

 

 

 

 

ujkdef

2014-2019 Ciklusbeszámoló

Összefoglaló Újkígyós Város Önkormányzat 2014-2019. évi munkájáról

Újkígyós Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2019. szeptember 30-án tartotta a ciklust záró testületi ülését. Az ötéves munkával kapcsolatosan készült beszámolót a 9 képviselő-testületi tag egyhangú igen szavazattal elfogadta. Ennek összefoglaló változatát olvashatják most, a beszámoló teljes terjedelmében a www.ujkigyos.hu honlapon, illetve Újkígyós Város hivatalos facebook oldalán, valamint nyomtatott formában a Városi Könyvtárban és az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélterében olvasható.

Újkígyós Város Önkormányzata a jogszabályi és a központi kormányzati keretek által meghatározott feltételek között jövőbe mutató, ésszerű gazdálkodással, a racionalitás mentén igyekezett a település fejlődését biztosítani. A változó gazdasági környezet (pl. béremelkedések és az ebből adódó árnövekedések), a jelentősen változó jogszabályi környezet és a külső körülmények egymásra utaltságunkra hívta fel a figyelmet. Az volt a cél, hogy minél szélesebb körű összefogás valósuljon meg Újkígyóson a lehető legtöbb közös ügyben. Ebben partner volt a Képviselő-testület, a bizottságok, az Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal minden dolgozója, az intézmények vezetői és dolgozói, a civil szervezetek, a helyi vállalkozások, a lakosság nagy része, olykor még külső segítők is. Az eredmények az összefogást igazolták, a Képviselő-testület határozatai 93%-ban egyhangú támogató szavazattal születtek meg. Ez mutatja, hogy a jól előkészített döntéshozatalban a Képviselő-testület egységesen lépett fel a fejlődés érdekében. Továbbra is egyértelmű, hogy az önkormányzat csak a lakóközösséggel egyetértésben, velük szoros együttműködésben sikeresen végezheti munkáját. Ezúton is köszönetünket fejezzük ki minden jó akaratú és segítőkész embernek!

 

A Képviselő-testület és a bizottságok munkája

A Képviselő-testület ebben az időszakban 122 testületi ülésen 106 rendeletet alkotott, illetve 814 határozatot hozott a különböző ügyekben. A határozatokat és a rendelet alkotásokat többnyire egyhangú szavazattal hozta meg, amely az összefogás mellett az előkészített anyagok jó minőségét is jelzi.  Ezek a döntések mindenesetben azt célozták, hogy Újkígyós fejlődjön, az intézmények jó szolgáltatást nyújtsanak, ezáltal az itt élők azt érezhessék, jó itt élni kisvárosunkban. Az ideérkező vendégeink is ezt az érzésüket szokták megfogalmazni találkozásainkkor. A testületi ülések az évente elfogadott munkaterv alapján kerültek összehívásra havi gyakorisággal. A tervezett ülésekről a képviselők indokolatlanul nem hiányoztak, azonban a váratlan események miatt rendkívüli képviselő-testületi ülések összehívására is sor került.

 

A Képviselő-testület 2014-2019. években megtartott ülései

 

 

Év

Ülések száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

6

49

5

91

2015

25

197

28

88

2016

29

222

31

85

2017

24

184

32

85

2018

22

164

34

83

2019.08.20-ig

14

113

13

90

Összes

120

929

143

86

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Képviselő-testületi tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Szebellédi Zoltán

0

0

0

0

0

0

0

Bozó József

0

2

3

2

3

1

11

Botyánszki Pál

0

4

0

4

4

2

14

Horváth-Gazsó Adrienn

0

3

9

3

8

2

25

Nagy Balázs

0

1

0

2

0

0

3

Nagy Tiborné

1

1

11

8

8

3

32

Oláh Timót

2

13

4

5

3

4

31

Tömösi Károly

0

3

2

4

5

0

14

Turovszki Krisztián

2

1

2

4

3

1

13

 

 

 

A Képviselő-testület mellett 5 bizottság működött, ezekben történt a testületi ülések előkészítése, illetve hoztak saját hatáskörben döntéseket. A bizottsági munka számokban bemutatva 2019. augusztus 20-ig:

 

Ügyrendi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

13

6

0

100

2015

10

44

21

9

70

2016

10

48

22

8

73

2017

10

53

22

8

73

2018

12

39

26

10

72

2019.08.20-ig

5

20

12

3

80

Összes

49

217

109

38

74

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Nagy Tiborné

0

0

0

0

1

0

1

Oláh Timót

0

9

8

7

8

3

35

Turovszki Krisztián

0

0

0

1

1

0

2

 

 

 

Pénzügyi Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

19

6

0

100

2015

12

66

34

2

94

2016

12

77

32

4

88

2017

12

85

32

4

88

2018

10

65

28

2

93

2019.08.20-ig

7

34

16

5

76

Összes

55

346

148

17

90

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Tömösi Károly

0

0

0

1

0

1

2

Botyánszki Pál

0

1

2

3

1

3

10

Horváth-Gazsó Adrienn

0

1

2

0

1

1

5

 

 

 

Művelődési, Ifjúsági és Sport Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

2

8

10

0

100

2015

11

42

42

13

76

2016

13

38

57

8

88

2017

13

46

55

10

84

2018

12

42

48

12

80

2019.08.20-ig

6

18

28

2

93

Összes

57

194

240

45

84

 

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Horváth-Gazsó Adrienn

0

0

0

0

0

0

0

Nagy Tiborné

0

4

2

1

3

0

10

Turovszki Krisztián

0

2

2

2

1

1

8

Ecker Zoltán

0

6

4

6

4

1

21

Schríffert Béla

0

1

0

1

4

0

6

 

 

 

Egészségügyi és Szociális Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-től

3

56

14

1

93

2015

30

372

131

19

87

2016

22

299

99

11

90

2017

26

300

120

10

92

2018

27

244

116

19

86

2019.08.20-ig

15

131

57

18

76

Összes

123

1402

537

78

87

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Turovszki Krisztián

0

5

0

1

1

0

7

Tömösi Károly

0

3

2

4

2

4

15

Nagy Balázs

0

4

5

3

9

8

29

Sávolt János

0

1

2

2

2

2

9

Susán Éva

1

6

2

0

5

4

18

 

 

 

Településfejlesztési és Gazdasági Bizottság 2014-2019. években megtartott ülései

 

Év

Ülések száma

Határozatok száma

Jelen volt (fő)

Hiányzott (fő)

%-os arány

2014.10.20-tól

3

13

12

3

80

2015

11

44

52

14

78

2016

12

58

54

18

75

2017

13

51

57

21

73

2018

10

40

46

14

76

2019.08.20.

4

23

19

5

79

Összes

53

229

240

75

91

 

 

HIÁNYZÁSOK

 

Bizottsági tag

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Összesen

Nagy Balázs

0

0

0

0

0

0

0

Botyánszki Pál

0

1

1

3

1

1

7

Nagy Tiborné

0

1

3

3

2

0

9

Oláh Timót

2

7

7

5

4

1

26

Erdei Róbert

1

4

1

4

1

2

13

Szűcs Lajos

0

1

6

6

6

1

20

 

 

 

Az Önkormányzat, mint foglalkoztató

 

Fontos cél volt, hogy az önkormányzati munkahelyeket, munkaköröket megtartsuk, sőt még új munkahelyeket is hoztunk létre, ezzel segítve Újkígyós foglalkoztatási helyzetét.

 

Az önkormányzatnál foglalkoztatottak számát a következő táblázat mutatja:

 

Intézmények, gazdasági egységek megnevezése

(közfoglalkoztatottak nélkül)

2014. évi beszámoló alapján

2018. évi beszámoló alapján

Újkígyósi Közös Önkormányzati Hivatal

24

25

Újkígyós Város Önkormányzat

38

19

Közös Igazgatású Óvodai és Bölcsődei Intézmény

33

33

Ezüstág Gondozási Központ

27

32

Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár

6

7

Újkígyósi Városgazdálkodási és Fejlesztési Kft.

24

Összesen:

128

140

 

A foglalkoztatottak számának bővülését a feladatellátás bővülése indokolta a különböző ágazatokban, az önkormányzati hivatalban, a szociális ellátásban, a közművelődési feladatok terén, illetve ebben az időszakban kezdte el működését a Park Étterem és Kávézó, valamint a Szent Imre Panzió is.

 

Az országos foglalkoztatási helyzet jelentősen átalakult. Egyes ágazatokban és egyes területeken relatív munkaerőhiány alakult ki elsősorban a szakképzett munkakörök területén. Ez jelentősen átalakította a közfoglalkoztatási rendszer működését is. Egyrészt jelentősen csökkent a közfoglalkoztatottak létszáma, másrészt a sikeres munkaerőpiaci integrálódás miatt a rendszerbe bevonható személyek száma és alkalmassága is csökkent. Ennek megfelelően a korábbi cél, mely az elsődleges munkaerőpiacba történő bevonását célozta meg a közmunkásoknak, egyfajta szociális irányba mozdult el.

 

A közfoglalkoztatottak számának csökkenésével és a feladatellátás bővülésével munkatársainkra egyre nagyobb teher hárul, azonban odaadó munkájuknak köszönhetően a feladatellátásban jelentős hiány nem keletkezett, Újkígyós lakossága ezekből a foglalkoztatási nehézségekből nem sokat vett észre. Munkatársaink becsülettel elvégezték feladatukat, amelyet az önkormányzat igyekezett a lehetőségekhez képest meghálálni (kötelező béren kívüli juttatások), amelynek mértéke azonban még így is elmarad a jelenlegi piaci juttatásoktól. Ezúton is megköszönjük a Képviselő-testület nevében munkatársaink állhatatos munkáját.

 

Pénzügyi helyzet, gazdálkodás

 

Újkígyós hagyományosan jól gazdálkodó, folyamatosan fejlődő település. A pályázati források intenzitása egyértelműen növekedett az előző ciklushoz képest. Az állami finanszírozás a kötelező és önként vállalt feladatellátást átlagosan csak 50-60 százalékban fedezi, a fennmaradó kiadásokat saját bevételekből kell előteremteni. Az állam jól látható célja az önkormányzatok takarékos, saját bevételeit is figyelembe vevő gazdálkodásának kialakítása. Fontos célnak tartottuk az önként vállalt feladatok és támogatások színvonalának fenntartását. Ez a korábbi ciklushoz képest még feszesebb és felelősebb gazdálkodást követelt. Munkánkat azzal az elhatározással tettük, hogy minden lehetőséget megragadunk településünk fejlődéséért. Intézményeink tevékenységüket bővítve jó munkát végeztek, stabil szolgáltatást nyújtanak Újkígyós lakosságának. Az önkormányzat előre mutató, biztonságos gazdálkodást folytatott, bár a folyamatos fejlesztések, illetve az állami források célzott elosztása jelentős mértékben igénybe vették anyagi erőforrásainkat. Ezzel együtt úgy sikerült jelentős pályázati és önerős fejlesztéseket megvalósítani, az önkormányzat vagyonát gyarapítani, hogy eközben nem került veszélybe az intézmények működése és az önkormányzat pénzügyi stabilitása.

 

Hitel felvételre az elmúlt időszakban egy alkalommal került sor kormányzati jóváhagyást követően a számlavezető pénzintézettől 150 millió Ft értékben, 15 éves futamidővel. A hitelfelvétel célja az egykori József-major területének és létesítményeinek megvásárlása volt. Ez teszi lehetővé a TOP pályázati források keretében benyújtott és elnyert 500 millió Ft támogatás megfelelő helyen való felhasználását, melynek során két üzem épülettel bővül a meglévő épületállomány a hozzácsatlakozó kiegészítő infrastrukturális beruházásokkal. Az így létrejövő ipari komplexum hozzájárul az adóbevételek növekedéséhez, a bérleti díjból származó bevételek emelkedéséhez, valamint munkahelyteremtéshez. A hitel jelenlegi törlesztő részleteit az eltelt időszakot tekintve már a mostani épületek bérbeadása is nagyrészt biztosítja, hiszen 31 000 000 Ft kifizetett költség mellett 29 000 000 Ft bevétel keletkezett. A fennálló gépjármű lízinghez kapcsolódóan 287 776 Ft összegű hitelállománnyal rendelkezik még az Önkormányzat, amely 2020. január 10-én fog megszűnni.

 

Pályázatok, vagyongazdálkodás

 

Az elmúlt öt évben is több látványos, ugyanakkor jelentős beruházás készült el. A pályázaton elnyert támogatás megközelíti a 2,5 milliárd Ft-ot, a vagyonnövekedés 1 543 080 000 Ft.

Mondhatjuk, hogy ez egyfajta „sikertörténet”, hiszen ehhez egyébként nehezen megszerezhető pályázati pénzeket kellett elnyernünk, illetve az utóbbi három ciklusban megtöbbszöröződött a pályázaton elnyert támogatás. Itt mindenképpen meg kell említeni, hogy a pályázatok lebonyolítása nagy szakértelmet és energiát igényel a Hivatal és az intézmények dolgozóitól, akik maximális erőbedobással tették a dolgukat. A város töretlen fejlődése által továbbra is Békés megyében, de országosan is az ismert és megbecsült települések között tartanak számon bennünket.

 

Kimutatás időpontja

Pénzeszköz

(jellemzően feladattal terhelt)

 

2014-2019-ben
pályázati forrásból megvalósult beruházások,

felújítások, egyéb pályázatok értéke

Ebből elnyert

pályázati támogatás

2019. szeptember 24.

975 158 813 Ft

2 443 891 000 Ft

2 415 896 000 Ft

 

 

A pályázati források elsősorban kézzel fogható beruházásokon keresztül szolgálják az újkígyósi lakosokat, de jutott belőle a működések, szolgáltatások bővítésére is. A pályázatok egy része már megvalósult, másik része folyamatban van. Így újult meg útjaink, járdáink egy része, korszerűsítettük, szebbé tettük, új funkciókkal láttuk el az önkormányzati épületeket (iskola, Fő utcai óvoda, művelődési ház, könyvtár, városháza, Cz. Kiss Rendezvényház, konyha és a Park Étterem és Kávézó, Szent Imre Panzió, civilház); újjáépítettük a ravatalozót; felújítottuk a sportlétesítményeket (kézilabda, foci); térfigyelőrendszert építettünk ki; 110 kW teljesítményű napelemet helyeztünk el; a víztorony felújítása most folyik; sportpark kialakítása fog elkezdődni rövidesen a Szent Imre parkban; hamarosan elkezdődik az új tűzoltóautó beszerzése is.

 

A helyi gazdaság fejlődését szolgálja több pályázati projekt, azok között a legfontosabb a valamikori József-majorban kialakítandó iparterület két új csarnok megépítésével, de fontos lépés lesz a Tormási úti önkormányzati ipari létesítmény felújítása, átalakítása is. Ide sorolható még az ún. „Zöld város” projekt, amely ugyan a városközpont szépítését is szolgálja, de a legfontosabb eleme egy olyan új épület megépítése a városházával szemben, amely két-három szolgáltató vállalkozásnak biztosíthat megfelelő körülményeket.

 

 

Összegzés

 

A Képviselő-testület 2014 októberében egy jól működő Önkormányzatot és intézményeket vett át az előző testülettől. Már akkor is látható volt, hogy az állam általi feladatfinanszírozásra történő áttérés egyre inkább a költséghatékony önkormányzati működés megvalósulását szorgalmazza. Ennek egyik legfontosabb jellemzője, hogy az állami finanszírozás mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatellátás terén nagymértékben épít a települések öngondoskodásra törekvő szemléletére. Ennek fontos alapja a helyi adókból, az intézményi saját bevételekből és az egyéb sajátos bevételekből (egyéb támogatások, vagyonhasznosítás, vállalkozói típusú bevételek) származó önkormányzati források minél nagyobb mértékű megteremtése.

 

Önkormányzatunk az elmúlt 5 esztendőben „felvette a ritmust”, jól megfelelt ezeknek a kihívásoknak. A város jelentős mértékben fejlődött ebben az időszakban, az Önkormányzat a közfeladatait megfelelő szinten látta el a lakosság megelégedésére, jelentős mértékű pályázati forrást sikerült a településre hozni, nagy mértékben nőtt az önkormányzati vagyon, nőtt az intézményeinkben foglalkoztatottak száma, munkavállalóink anyagi megbecsülését sikerült szinten tartani, az idő közben felmerülő nehézségeket megfelelőképpen orvosolni tudtuk.

 

Az elmúlt öt év sem csak a sikerekről szólt azonban. Nem sikerült pontot tenni a több ciklus óta zajló ivóvízminőség-javító program megvalósulására. Bár a pályázati beruházás elkészült, azonban annak átalakítására van szükség a kivitelező hibája miatt, mely napjainkban is zajlik a kivitelezőn érvényesített garanciális kötelezettség és további pályázati forrás bevonásával. Ennek ellenére sikerült az egészséges ivóvízhez jutást a teljes lakosság számára biztosítani. Az ebből keletkezett kárt az önkormányzat érvényesíteni kívánja a kivitelezőn.

 

A már említett módon nagy nehézségekkel jár és folyamatos erőfeszítést igényel az önkéntes feladatok korábbi színvonalának fenntartása. Ezek nem tekinthetők luxus tevékenységnek, az Újkígyóson elvárható szolgáltatási szint gyakorlati megőrzését jelentik, egy élhető kisváros mindennapjaihoz tartoznak hozzá a lakosság által megszokott szolgáltatások, ezért a jövőben is érdemes azokat fenntartani.

 

Ezúton is köszönetemet fejezem ki a Képviselő-testület minden tagjának és a nem képviselő bizottsági tagoknak, a Közös Önkormányzati Hivatal, az önkormányzati intézmények és Kft. minden munkatársának, a civil szervezetek, sportegyesületek vezetőinek és tagjainak, a velünk együttműködő helyi és külső vállalkozásoknak, külső segítőinknek és nem utolsó sorban Újkígyós minden együttműködő lakójának. Csak ezzel az összefogással érhettük el azokat az eredményeket, amelyek hosszú távon is elősegítik, hogy Újkígyóst továbbra is Békés megye egyik kiemelkedő, példamutató, innovatív településeként tartják számon.

Szebellédi Zoltán polgármester

 

A teljes ciklusbeszámolót megtekinthetik az alábbi linkeken:

*2014-2019 Ciklusbeszámoló

*2014-2019 Ciklusbeszámoló táblázatok

 

 

 

 

71461168_1247492408745434_7833217094530367488_n.jpg

Idősek Világnapja

Idősek Világnapja, 
avagy hogy legyen mindig, aki visszaszegezi az égre a lehullott csillagokat

A világ minden társadalma megbecsüli valamilyen módon az idősebb korosztályt. Október 1-ét az ENSZ 1991-ben az Idősek Világnapjává nyilvánította. Meglepő, hogy ilyen sokáig kellett várni erre a döntésre. Talán azért van így, mert a korábbi időkben nem is volt kérdés, hogy az időseknek megvan a fontos szerepe a családban, a tágabb közösségben, lehet, hogy ekkorra jelentkeztek negatív jelenségek ebben a kérdésben.

Mi azonban tudjuk, hogy ugyanúgy, ahogy egy autó jó működéséhez szükség van a gázra, hogy haladni tudjunk, szükség van a fékre is, hogy megfelelő időben lassítani tudjunk vagy meg tudjunk állni, ugyanúgy egy jól működő társadalomban szükség van a fiatalos lendület-re és akár a lassító körültekintésre, bölcsességre is.

A szülők mellett a nagyszülőkre nagyon fontos szerep hárul. Emlékszem, nagyapám is hoz-zájárult ahhoz, hogy a pontos munka fontosságát megtanuljam. Szüretben egy-egy fürt bön-gészése egy-egy forintot ért, a levágott kukoricaszáron megtalált cső kukorica ugyanannyit ért. De a munka jutalma sem maradt el, hiszen az almafán maradt számunkra egy-egy alma, amelyet akkor kaphattunk meg, amikor a legfinomabb volt, miután megcsípte az első dér.

Hogy milyen fontosak is a nagyszülők, Lázár Ervinnek a Nagyapa meg a csillagok című meséjének egy részletéből is kitűnik:

Nagyapa minden áldott este fogott egy hosszú létrát, kalapácsot meg szöget tett a zsebébe, és elindult valamerre. Azt sem tudta Titti, mikor szokott Nagyapa a létrával hazajönni, mert addigra mindig elaludt.
Reggelente néhányszor kérdezte, hogy merre járt az éjszaka, de Nagyapa csak mosolygott a bajusza alatt…
Még szerencse, hogy Mikkamakka gyakran meglátogatta Babó Tittit. Mert ismeretes, hogy Mikkamakka majdnem mindent tud. Avagy: majdnem tud mindent. Esetleg: mindent majd-nem tud. Megkérdezte hát tőle Titti, tudja-e, hova jár éjszaka Nagyapa.
– Hát te nem tudod? – ámuldozott Mikkamakka.
– Nem – mondta Titti.
– Na jó, elmagyarázom neked. Láttál már csillagos eget?
– Persze.
– Azt is láttad már, hogy időnként egy-egy csillag leesik?
– Láttam, azok a hulló csillagok.
– És mindennap több is leesik. Igaz-e? – folytatta Mikkamakka.
– Igaz… Ez azt jelenti, hogy egyszer csak elfogynak az égről a csillagok? – ijedt meg Ba-bó Titti.
– Na látod – mosolyodott el fölényesen Mikkamakka. – Azt gondolod, hogy mindennap kevesebb csillag van az égen?
– Én aztán nem.
– Nem is gondolhatod, mert nincs kevesebb.
– Bár nem egészen értem – komorodott el Babó Titti. – Mindennap leesik egy csomó, még sincs kevesebb?!
– De nincs ám! Mert Nagyapa minden éjjel összeszedi a lehullott csillagokat, a létráján fölmászik az égig, és szépen visszaszögezi mindeniket.
Babó Titti szájtátva hallgatta Mikkamakkát, csak nagy sokára ocsúdott ámulatából.
– És mi lesz – kérdezte suttogva –, mi lesz, ha Nagyapa meghal?
– Ó, te bikfic – nézett rá megrovóan Mikkamakka –, hát nem tudod, hogy Nagyapa soha-sem hal meg? Az lehet, hogy egyszer majd már nem jár ki az almafáival beszélgetni. Meg talán veled se beszélget, velem se. De minden éjjel veszi a létráját, összeszedi a lehullott csillagokat, és mind visszaszegzi az égre. Mindörökké, a világ végezetéig.
Bizony, Babó Titti, ilyen nagyapád van!

Lám-lám, milyen fontos feladata is van a nagyszülőknek … Szeretettel köszöntök Idősek Világnapja alkalmából mindenkit az idősebb korosztályból. Isten éltesse még őket nagyon sokáig!

 

 

 

 

 

Megszakítás